image

17.06.2022

Splatil pomoc z dětství. A na Bosnu chce 7000

Přesto budou šťastní jako blechy, že u toho jsou. Vděčit za to budou jednomu hráči, který v tu chvíli možná bude v českém dresu běhat po hrací ploše dole pod nimi. A vděčit budou zejména jeho někdejší touze dokázat v basketbalu čehosi víc.

Když si křídelník reprezentace Lukáš Palyza, který vyrůstal v Ostravě-Porubě, někdy mezi dvanácti a čtrnácti roky začal víc uvědomovat, že by chtěl ve svém sportu něčeho dosáhnout, přišel jeho otec Lumír, mimochodem rovněž bývalý basketbalista, s návrhem, aby si syn začal přidávat i o víkendech.

„A v Porubě byla škola, kde jsme už delší dobu znali pana ředitele, který nám vyšel vstříc s termíny, kdy jsme si mohli místní tělocvičnu pronajímat. Sám je velkým fanouškem sportu a hlavně basketu. Takže když jsem teď mohl něco věnovat někomu, kdo pro mě něco udělal, a má to i ten dobročinný podtext, protože ty děti v téhle škole jsou vesměs neslyšící nebo mají částečnou poruchu sluchu, tak jsem neváhal a svých 40 vstupenek na náš zápas se Srbskem věnoval sem,” vysvětlil své pohnutky 32letý forward, který byl jako jeden z deseti reprezentantů z české nejvyšší soutěže vybrán do projektu „Road To EuroBasket”, a měl tak i privilegium věnovat 40 vstupenek na duel lvů se Srby organizaci veřejného blaha.

Z vděčnosti za příspěvek k jeho basketbalovému růstu padla volba jednoznačně na Mateřskou a základní školu pro sluchově postižené v Porubě. I její velikost připomněla Lukáši Palyzovi, jak rozšířeným handicapem poruchy sluchu jsou.

„Byl jsem tím množstvím překvapený, byť ve třídách je kvůli nutnosti individuálního přístupu vždy jen kolem deseti dětí. Člověk pak o to víc ocení, co tu s nimi dokazují a zvládají. My ve sportu řešíme medaile, velké turnaje a nějakou slávu a pak člověk přijde do tohoto prostředí a tady jsou stejní bojovníci, makají, co se dá, a mají radost i z malých věcí a žijí přitom úplně normálně a nikdo tam není smutný, že hůř slyší,” podotkla opora mistrovského Nymburka.

Až dosud znal Palyza ze školy jen tělocvičnu, teď si ale poprvé mohl prohlédnout i celou budovu a vidět děti i učitele. „Bylo úžasné poznat tu práci, kterou tu odvádějí pro děti, kterým se v životě v tomhle ohledu tak nepoštěstilo. Ta dřina je vidět a mají tam i moc úspěšných žáků i kantorů. Paní učitelka, které jsem lístky předával, je několikanásobnou medailistkou, tuším, z atletického sedmiboje na paralympiádě. Byla to pro mě úžasná zkušenost a byl jsem za to strašně rád, a když jsem viděl, že dají dohromady skupinu 40 lidí, kteří na zápas vyrazí, udělalo mi to velkou radost.”


Nemalé bylo podle křídelníka národního týmu, který už zažil světový šampionát i olympiádu, i nadšení dětí z výletu do Prahy.

„Díky tomu, že ve škole žáky ke sportu vedou, tak získali už spoustu pohárů z různých sportovních akcí, mají tu výběrové týmy s velmi nadanými dětmi a ty jsou úspěšné, a to i basketu. Když jsem jim řekl, že aréna bude na zápas se Srby vyprodaná a že to určitě bude ohromný zážitek, byly z toho nadšené.”

Palyza si při tom všiml, že když k dětem mluvil, rozuměly mu. „Pochopil jsem, že i díky naslouchátkům nějakým způsobem slyší, a přišlo mi, že i poměrně dobře. Když k nim mluví učitelka, tak sice používá i znakovou řeč, ale je to spíš k tomu, aby perfektně věděly, o čem se mluví. Jen je třeba hovořit na ně pomalu a dobře artikulovat. Takže si myslím, že i tu atmosféru zápasu slyšet budou.”

A že speciálně v bitvě se Srby bude co slyšet, tím si je Palyza jistý už teď. „Nebude to ale jen v tomhle utkání. Všechny národy, které ve skupině máme, disponují fanoušky, kteří jsou schopni ve velkém počtu se sbalit a podpořit svůj tým, především Finové a Izraelci. Ta skupina bude žít a bude to obrovský zážitek. Ten zápas se Srby pak bude třešničkou na dortu. Hlavně se na něj těší Honza Veselý, ten už naznačoval, že to bude velké. Srbové jsou schopní vyprodat pražské hotely, alkohol poteče proudem a čeští fanoušci budou mít co dělat, aby je překřičeli,” usmívá se reprezentační forward.

Ostatně co Srbové v hledišti dokážou, bylo znát i v nedávném pětizápasovém finále nadnárodní Adriatické ligy, kde to v bělehradském derby mezi Crvenou zvezdou a Partizanem byla pořádná řežba na hřišti i v hledišti. Na hřiště létalo všechno možné a došlo i na potyčky hráčů s fanoušky. Partizan, jejž nyní vede slavný kouč Željko Obradovič, pak na protest proti řádění fanoušků odstoupil z play-off srbské ligy a hrozí mu vyloučení ze soutěže.

„Jižani jsou horké hlavy. My něco podobného zažili s Nymburkem v letošní Lize mistrů na PAOKu Soluň, kde se hrálo poměrně čerstvě po uvolnění covidových omezení, a kde jsme vyhráli střelou Jerricka Hardinga z poslední vteřiny. Když jsme vzápětí odcházeli tunelem do šaten, až z patnácté řady na nás lidi ukazovali prostředníčky, řvali na nás, plivali, někdo hodil i mince. Takže jsme rychle zdrhali do tunelu. V šatně jsme se pak celkem báli, co se bude dít venku, naschvál jsme se sprchovali o pořádnou chvíli déle, dávali si se vším načas, a nevěděli, co bude venku. Když jsme ale otevřeli dveře haly, u autobusu nebyl nikdo,” popisuje poměrně čerstvou vlastní zkušenost s divočejším basketbalovým prostředím v Řecku Palyza.

„Pro nás je tohle nepředstavitelné, ale v Řecku, Srbsku nebo Turecku je to na denním pořádku. I proto tam hráči jsou tak kvalitní a berou ty peníze, protože tohle všechno k tomu patří, i s tím fanatismem. My to známe možná z fotbalu nebo hokeje, ale pro Srby je basket číslem jedna. Sám nevím, co od toho zápasu na EuroBasketu čekat - jestli budou fanoušci soupeře disciplinovaní, nebo se to zvrhne. Vzhledem k tomu, že to bude v cizí zemi a budou tam přísná bezpečnostní opatření, tak ale věřím, že to proběhne standardně.”

Palyza se už od úterka připravuje s národním týmem na blížící se duely světové kvalifikace s Bosnou a Litvou. A tréninky si pochvaluje.

„Začali jsme zlehka, přece jen celé okno probíhá v nezvyklou roční dobu. Trenérský štáb si je vědom, že po sezoně většina hráčů potřebovala aspoň krátké volno a první dva tři dny jsme tak měli na rozjezd. Bylo to spíš bezkontaktní, ale ve čtvrtek už jsme hráli i pět na pět. V pondělí by se měli přidat Patrik Auda, Ondra Balvín a Tomáš Satoranský a tam už do toho šlápneme plnou parou.”

S týmem už jsou i navrátilci do reprezentace, křídla David Jelínek a Jaromír Bohačík, jež v druhé polovině sezony trápila vážnější zranění. Palyza ale odmítá, že by se kvůli tomu na oba braly větší ohledy. „Ani jeden nemá žádné úlevy a na nic si nestěžovali. „Boči” (Bohačík) když může, tak dokonce i zasmečuje, jak je natěšený. Nic si tedy navzájem nedarujeme a trenér by to ani nedovolil.”

Oba soupeři Čechů chystají na červencové duely nové naturalizované posily s čerstvou zkušeností z NBA, Palyzu to ale nechává v klidu. „Za ty roky v nároďáku už vím, že mezinárodní zápasy jsou hlavně o nasazení a soudržnosti celého týmu. Tohle ani jednomu z těchto celků nikdy nechybělo, mají hrdost a hrají tvrdě. Hlavně Bosna mě překvapila, jak proti nám doma hrála tvrdě a fyzicky a jak moc šla pod koš a na doskok. Posilami to jde různě šponovat, ale i kdyby nebyly, nikoho bych nepodceňoval. Každý do vás dnes šlape od začátku do konce, mezinárodní utkání se kvalitou prakticky blíží Eurolize a není tam lehký zápas. Basket na této úrovni je neuvěřitelně tvrdý,” podotýká Palyza, který si i zatipoval návštěvu na utkání s Bosnou prvního července v Pardubicích.

„Já v tomhle strašně rád vzpomínám na ty dva krásné domácí zápasy minulé světové kvalifikace v Pardubicích proti Francii a Rusku. Na Franci přišlo kolem šesti a půl tisíc a s Ruskem bylo vyprodáno. Největší tahák Tomáš Satoranský teď bude, což je obrovský impulz pro fanoušky, a kdyby byl i Honza Veselý, nebál bych se říct, že bude znovu vyprodáno. Teď kdybychom se dostali k pěti tisícům, bylo by to úžasné. A pokud bude sedm osm, budu příjemně překvapen,” vyzývá váhající fanoušky Lukáš Palyza.

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC