image

03.09.2022

Se Srby nový rekord! Motto? Komunikace

Ale pozor! Fanoušci Srbů už včera v nočním duelu s Nizozemci předvedli, že umějí vytvořit pořádný randál, když jejich nejpopulárnější skandování bylo „M-V-P!” na adresu bosse týmu. Ten doručil očekávaný výkon, když ve třetí čtvrtině pomohl natáhnout skoro vyrovnané skore a ve čtvrté už i přes vyvolávání fanoušků odpočíval. Kouč Svetislav Pesič jej přitom nechal sedět, i když se hbitým snajprem De Jongem vedení Nizozemci znovu přiblížili na osm bodů.

„Páteční atmosféra proti Polsku mě příjemně překvapila. Myslím, že taková atmosféra na mužský basket v Česku nikdy nebyla,” ocenil fanoušky pivot Ondřej Balvín.

„Lidí přišlo opravdu hodně a v dobrých momentech, když se vyhecujeme, nám strašně pomáhají,” chválil i Martin Peterka, že arénou to nejednou skutečně mocně zabouřilo.

Srbsko však bude ještě těžší soupeř, než byli Poláci, jejichž výhra 99-84 se rozhodně nečekala. A i Ondřej Balvín zdůraznil, že v postupových kalkulacích (do osmifinále v Berlíně jdou dál čtyři nejlepší z šestičlenné skupiny) jeho týmu způsobila komplikaci.

„Teď hrajeme proti favoritům naší skupiny a pak máme tři nesmírně důležité zápasy. Musíme se na ně připravit, protože se stovkou bodů na zápas nemůžeme vyhrávat,” pravil nejvyšší muž české sestavy k opakující se svízeli.

Slabou obranu zmiňují všichni reprezentanti jako klíčový herní problém. „Včera jsme v některých situacích byli pozdě. Je problém, že jsme měli zraněné hráče, kteří hrají důležité minuty. Když byli mimo, bylo těžké se v tomhle semknout. Přijde mi, že někdy děláme školácké chyby, ale to nejde za jedním hráčem, ale za celým týmem,” analyzuje Balvín.

Jeho podkošový kolega Peterka přitakává: „Poláci nám na začátku sbíhali za obranu, pak tam byla z naší strany špatná komunikace. Tohle nejsou věci, které se musejí nacvičovat, je to jenom o nás, jak chceme a budeme komunikovat. Musíme líp mluvit, spoustu bodů jsme dostali kvůli potížím v komunikaci a celkově musíme líp bránit.”

I když to podle Peterky zní paradoxně, právě na obraně tým nyní musí co nejvíc stavět. „Když neubráníme, tak nemůžeme hrát naši rychlou hru, která nás vždy zdobila, takže budeme muset zlepšit obranu. Se Srby to nebude lehké, ale kdy jindy začít než s největším favoritem ve skupině, takže se do toho budeme muset extrémně vyhecovat, dobře bránit a lítat do protiútoků,” vyzývá tým.

Ten hecuje i Ondřej Balvín. „Musíme zvednout hlavu, tohle se nám stalo i minulé léto při kvalifikaci na olympiádu. První zápas jsme prohráli s Turky, pak jsme byli schopní se zvednout a dostat se z toho. Teď je důležitý sobotní zápas, kdy musíme předvést jinou hru.”

Srbové mají za sebou zajímavé léto. Ještě bez hvězd Jokiče a Miciče na závěr první fáze světové kvalifikace padli v Lotyšsku (59-66) a pak dokonce doma s Belgií (73-74). V srpnových přípravách už to ale s oběma muži v sestavě byla jiná písnička. Tým doma složil nebezpečnou Černou Horu (82-73), vzápětí prohrál až v prodloužení v Lublani se silnými Slovinci (92-97 s 12 trojkami, Jokič 26+12 doskoků), aby kontroval na turnaji v Hamburku přemožením Italů (90-86 s 10 trojkami, Jokič 18+10 doskoků) a rozprášením domácích Němců (83-56 s body zpod koše 40-16, Jokič 22 za 17 minut), kteří přitom na úvod EuroBasketu zdolali silnou Francii.

A v závěru srpna už přišly na řadu dvě velké bitvy druhé fáze světové kvalifikace. Srbové nejdřív doma v prodloužení přetlačili Řeky i přes 40 bodů Giannise Antetokounmpa (100-94, Jokič 29) a poté dobyli i Turecko (79-72 s 10 trojkami, Jokič 24+10 doskoků za 24 minut).

Ve včerejším vstupní duelu do EuroBasketu to dlouho nebyl dominantní výkon, ale výhru 100-76 Srbové nakonec získali, ač ještě 7 minut do konce vedli jen 77-69. Přestříleli Nizozemce z trojek (14 ku 13 z 31 pokusů), Jokič zařídil 19 bodů za 21 minut a Micič 15 a 12 asistencí.

V průměru 202 vysoký a 29letý tým počítal před EuroBasketem některé důležité absence, z nichž čnějí ty Bogdana Bogdanoviče a Nemanji Bjelici. Kouč Pesič už také z nominace vynechal veterána a geniálního rozehrávače Teodosiče.

Martin Peterka soudí, že při výšce Srbů se český tým bude muset nejvíc připravit na těžký boj na doskoku. „A určitě na jejich hlavní hvězdu Jokiče, přes kterého jde hodně útoků.”

Kapitán Vojtěch Hruban si stejně jako celý tým byl už před turnajem vědom toho, že porážka s Poláky by při těžkém zápasu se Srby mohla způsobit nepříjemnou startovní bilanci 0-2.

„Byl to černý scénář. Na druhou stranu - postupují čtyři týmy a máme ještě čtyři zápasy. Myslím, že to je skupina, kde každý může porazit každého. Já bych ještě moc nekalkuloval. Chceme vyhrát každý zápas před domácími fanoušky. První jsme nezvládli, ale náš cíl se nemění, pořád chceme postoupit ze skupiny, pořád chceme náš výkon zlepšit a bavit lidi basketem. Věřím, že to i s Poláky chvílemi vypadalo pěkně, ale bylo to prostě málo.“

Oproti úvodnímu utkání mají lvi dnes jednu nemalou výhodu - nebudou obtěžkáni tíhou očekávání. „Nemáme co ztratit. Musíme se dát dohromady, mentálně se vyladit na další zápasy. Určitě neříkám, že vypouštíme zápas se Srby, ale taky respektujeme, jakou mají sílu. My můžeme jen překvapit a budeme se snažit držet našeho motta: „rvi se jako lev”. Už proti větším favoritům jsme dokázali hrát skvělý basket a dostat se s nimi do koncovky. Věřím, že to bude teď to samé a navnadíme se na další tři extrémně důležité zápasy,” dodává Ondřej Balvín.

Martin Peterka podtrhl: „Musíme držet spolu, budeme bojovat jeden za druhého a my to urveme.”

A benjamínek Vít Krejčí se přidal: „Srbsko je fakt těžký soupeř, ale my vždy hrajeme líp, když nejsme favoriti.”

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC