image

29.07.2022

Satoranského přání: spustit Pražačkou lavinu

Tomáš Satoranský proto shromáždil řadu různých zdrojů, včetně finanční podpory Hráčské asociace NBA, a už 13. srpna pro něj nastane velký den. Atraktivním turnajem 3x3 tu vyvrcholí více než půlroční renovační práce, jež vyšperkují kultovní místo streetballerů z hlavního města - venkovní hřiště areálu na Pražačce v srdci pražského Žižkova (na snímcích jsou záběry stávající podoby a renovačních prací).

„Chodí si sem zahrát hrozně moc lidí všech věkových kategorií a mají to hřiště hodně rádi. Celý ten areál je fakt hezký. Někteří sice nejdřív trochu protestovali, že se tam v létě něco bude dít, ale pak pochopili, že to děláme proto, aby to hřiště vypadalo co nejlíp a přilákalo tak k basketu ještě víc lidí. Zároveň je to typ projektu, nad kterým jsem už dlouho přemýšlel, pomalu od svých začátků v NBA,” přiznává své motivace první reprezentační rozehrávač, který tak pozvolna zahájil své aktivity, jimž se jednou bude chtít věnovat i po skončení kariéry.

„Basket bych vždycky chtěl mít kolem sebe, navíc ta venkovní hřiště, která mají ve větším počtu v Americe, Španělsku nebo Srbsku, u nás chybějí a je to jedna z nejdůležitějších věcí pro získání vášně pro basket a jeho další růst u nás. A je to super i pro děti. Já se jako hráč jistě zlepšoval i v klubu, tehdy na USK, ale tu největší svobodu na hřišti jsem měl venku, kde jsem se do téhle hry zamiloval. A speciálně tohle léto bylo to načasování s něčím takovým přijít nejlepší,” dodává směrem k letošní basketbalové horečce, kdy se během léta bude hrát spousta zápasů národního týmu mužů s vrcholem v podobě zářijového EuroBasketu v pražské O2 areně.

Třicetiletého playmakera, který se nedávno po šesti letech v NBA vrátil do barev Barcelony, dost přiměla k tak logisticky náročnému projektu, jakým je renovace a nový design basketbalového hřiště, euforická zkušenost ze světového šampionátu 2019, na němž v Číně dovedl Čechy až k senzačnímu šestému místu.



„Pro nás všechny to byl šok, i kvůli odezvě veřejnosti, kolik lidí to sledovalo a kolik si jich chodilo zaházet na různá venkovní hřiště. Tehdy mi kamarádi posílali fotky, kde všude už si zase házejí, jenže za půl roku do toho vpadl covid,” lituje drsné stopky, již všem sportovním aktivitám na dlouho vystavila zákeřná pandemie.

A pak je ještě jeden důvod, proč se Satoranský rozhodl spojit své jméno se známým žižkovským areálem. „Znám lidi, co se tu o to starali dřív, i sem zainvestovali ze svého a mají k tomu místu velký vztah. A proto jsem tady i já,” doplnil dvoumetrový rozehrávač, který se ještě jako teenager, dokud mohl, rád zúčastňoval všelijakých venkovních turnajů ve hře 3x3.

Podle jeho agenta Phillipa Paruna byla zásadní i Satoranského snaha vrátit něco zpátky českému basketbalovému hnutí, z nějž vzešel. „Hledali jsme tak tu správnou platformu. Jako baskeťáci cítíme, že venkovních hřišť přímo na basket je u nás málo, a pokud už nějaká hřiště jsou, mají spíš multifunkční charakter a je to věčný boj mezi basketem a fotbalem. A pokud už na sídlišti nějaké hřiště je, zpravidla tam visí koše, které objednal někdo, kdo basket nikdy nehrál. Tomáš se téhle myšlenky chytil, měli jsme i štěstí, že jsme našli Michaela Marka, který má celý projekt na povel. Chtěli jsme ukázat, že jsme schopní to zvládnout, aniž to bude stát velké miliony,” naznačil Parun směr, kterým se Satoranského tým ubíral.

Během letoška tak bylo třeba dát dohromady partnery a také překonat záplavu především administrativních bariér, aby k renovaci kurtu na Pražačce mohlo v takto expresním čase dojít. „Nejdřív nám říkali, že to bude trvat dva roky, my si ale dali lhůtu šest měsíců. Cíl byl, aby se to stihlo před EuroBasketem,” zdůrazní nutnost vše urychlit Parun.
 
Zároveň ale nezapomíná na podporu, které se Satoranskému v projektu dostalo, a také nechce, aby hřiště bylo bráno za jakýsi jeho „pomník”. „Celý plán by nebylo možné uskutečnit bez zapojení řady lidí. S financováním nám pomůže Hráčská asociace NBA, hodně se podíleli starosta a radnice Prahy 3, opřela se do toho i Česká basketbalová federace, jmenovitě pánové Bříza a Mazánek, a ruku k dílu přiložili partneři The Streets a Red Bull.”



První firemní nabídka jen na nový podklad hřiště, která se objevila na stole, byla násobně vyšší než představy Satoranského týmu. „To bychom v Česku ale nikdy žádné hřiště nepostavili. My tak zvolili podklad pod hřiště za 150 tisíc, ale není to na úkor kvality. Naší snahou bylo, aby náklady byly přijatelné a šlo to podobně zreplikovat i jinde,” podotýká Parun.

Celkem podle něj renovace vyjde na přijatelných dva a půl milionu korun, se zahajovací akcí 13. srpna, zahrnující velký turnaj 3x3 pod hlavičkou Red Bullu, autogramiádu národního týmu i vystoupení hiphoperů, se náklady dostanou na celkové tři miliony. Satoranský podle Paruna nejprve plánoval garantovat celý rozpočet, nakonec se ale podílelo darem i město, zdroje dalších soukromých partnerů a také Hráčská asociace NBA, jež má stejnou částkou dorovnat Satoranského vklad 25.000 dolarů (zhruba 600 tisíc korun).

O dobročinný příspěvek až do této výše si může asociaci požádat každý aktivní hráč NBA jednou ročně, Satoranský to tak stihl před odchodem z ligy právě včas. V minulosti už takto posílal 15 tisíc dolarů obrovskými požáry postižené Austrálii a menší částky daroval i při několika dalších projektech. Při nápadu s hřištěm se inspiroval třeba u lotyšského kamaráda z NBA Kristapse Porzingise, nebo i u dalších slovutných borců jako Zazy Pachulii nebo Luky Dončiče, kteří už podobný kurt svým jménem zaštítili.

Co všechno rekonstrukce zahrnuje?

Nejprve bylo třeba strhnout starý povrch hřiště a natáhnout nový granulátový. Instalováno bylo i nové oplocení, betonová tribuna pro hráče i dva hlavní a dva boční koše v pevné a nezničitelné variantě pro bezpečné smečování i těžších vah.

Při designu kurtu bylo ve hře několik variant, včetně vizuálně velmi bohatých či takové, která zahrnovala siluety všech měst, kde dosud Satoranský působil, po obvodu hřiště. Výsledkem bude průnik několika návrhů, kdy bude zohledněn i zájem hráčů vidět dobře všechny lajny.

V plánu pro zřejmě budoucí „upgrade” kurtu jsou i vychytávky jako pítko s vodou, kompresor na nafouknutí míčů, vhodné osvětlení na večerní hraní nebo zařízení na pouštění hudby.



„Přáli bychom si, aby do budoucna mohli mít takové hřiště i další reprezentanti a legendy českého basketbalu. Mohlo by vniknout nebo být renovováno třeba v Brně, Vítek Krejčí to plánuje v Písku, bylo by skvělé, kdyby Honza Veselý měl hřiště v Ostravě nebo Jirka Welsch v Holicích, aby tam byl vždycky jeden patron. S pár hráči už jsem to řešil a každý má rád to místo, kde vyrůstal, ale ta hřiště už dnes bývají často zpustlá,” mrzí Paruna.

Ten by chtěl i dál stavět na tom, co se v českém mužském basketbale za poslední roky povedlo díky úspěchům na EuroBasketu 2015, na světovém šampionátu v Číně či díky loňskému postupu na olympiádu.

„Když mluvím s kluby, vidí úspěchy reprezentačních složek, ale někdy jim pak chybí ta přímá odezva ve výrazném nárůstu členské základny. První krůčky se ale dělají právě na takovýchto hřištích. Děti vidí basket v televizi, chtějí být jako ti, ve kterých se v daný moment vidí, ale když si chcete někde zaházet, musíte většinou buď přelézt nějaký školní plot, nebo dostanete do hlavy fotbalovým míčem. Naším cílem tak je nadchnout další lidi, aby třeba okopírovali podobný model, který tady začal Tomáš touhle finančně udržitelnou renovací hřiště na Pražačce. Třeba v USA jsou to právě tahle místa, kde ta basketová komunita vzniká, a ti nejlepší hráči odsud jednou přejdou do organizovaných klubů,” vysvětluje Parun.

„Sportovní haly nebo hřiště se u nás staví až po nějakém úspěchu, ale to je pozdě. Než se hala postaví, není dva roky kde si ten sport zkusit, a děti pak jdou třeba za jiným sportem, proto jsme vše chtěli zvládnout už před EuroBasketem,” přidává se i manažer projektu Michael Marek.

A Satoranský k tématu dodává: „Třeba v Barceloně mají spoustu venkovních hřišť a v Srbsku a Chorvatsku jich je ještě víc. U nás je trochu škoda, že basket ve srovnání s lecjakými jinými zeměmi není tak populární a přitom ten talent tu máme.”

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC