image

26.09.2022

Pražské derby, 100.000 při finále i „naturalizace”

V sobotu si to v repríze posledního finále rozdají v bouřící hale Slezanů domácí BK Opava s obhájcem trofeje ERA Basketball Nymburk, kdy to navíc pro Opavany bude kulatý tisící zápas v dějinách české ligy, a v neděli navážou v třaskavém derby severu SLUNETA Ústí s BK ARMEX Děčín.

Již v sobotu se také ve svém prvním duelu v NBL představí nováček SK Slavia Praha, a to hned na horké půdě obránce bronzu v Brně. Díky přítomnosti „sešívaných” dojde v nejvyšší soutěži po dlouhých 12 letech i na pražské derby, a to se Sovami z USK. Úplně první takový souboj se odehraje 3. prosince v Edenu, tedy v hale ligového novice.

Příchod slávistů znamená po dvou a půl letech i návrat do ligy hrajícího manažera týmu Pavla Pumprly, dřívějšího kapitána Nymburka i reprezentace, který se v právě rozbíhané sezoně chystá definitivně uzavřít svou kariéru v nejvyšším ligovém patře.

„Nechci vyhlašovat žádné „poslední tance”, protože člověk nikdy neví, ale taky silně pochybuju, že by mě něco přimělo pokračovat déle než rok,” říká poměrně jednoznačně 36letý forward, jejž v akci budou pravidelně sledovat i všichni tři potomci.

NBL má před sebou už devátou sezonu fungování v plodné spolupráci s generálním partnerem pojišťovnou Kooperativa, která si tuto symbiózu s basketbalem pochvaluje, a to i díky svému nemalému zviditelnění během nedávného EuroBasketu v Praze.

„Byl jsem tím až překvapen, vyšlo to parádně. Dostali jsme se mezi TOP 3 partnery, s nimiž byl EuroBasket nejvíc spojován. Navíc průměrné návštěvy téměř 11 a půl tisíce diváků na českých utkáních i atmosféra při nich byla skvělá,” zdůraznil ředitel marketingu Kooperativy Jindřich Skrip.

Liga se i letos bude hrát podle nyní standardního formátu, se základní částí na 22 kol a s nadstavbou za rozdělení týmů na prvních osm a zbylé čtyři, načež bude následovat předkolo play-off pro týmy ze 7. až 10. místa a poté záplava zápasů vyřazovací části, kdy nejzazším termínem finálové série bude 3. červen.

Dvouzápasová baráž, hraná systémem doma - venku o jedno místo v NBL pro další sezonu, se uskuteční v termínech 6. a 8. května 2023 a utkají se v ní poslední tým nadstavbové skupiny A2 a vítěz první ligy, který bude mít možnost pro barážová utkání doplnit soupisku až na pět zahraničních hráčů, aby se srovnaly možnosti se soupeřem z NBL.

Polovina z tuctu ligových celků se letos zapojí do evropských pohárů, když Nymburk bude hrát tradičně Ligu mistrů, vicemistr z Opavy se po neúspěšné kvalifikaci stejné soutěže podruhé v řadě zúčastní základní skupiny FIBA Europe Cupu, bronzový Basket Brno se představí i ve druhém ročníku European North Basketball League (ENBL) a v Alpe Adria Cupu bude trio BC GEOSAN Kolín, BK REDSTONE Olomoucko a BK KVIS Pardubice, který jako jediný z ligového pelotonu v létě doznal díky příchodu nového generálního partnera změny svého názvu.

„Účast v pohárech přináší týmům jednoznačně zkušenosti s novým prostředím, novými soupeři i herními styly. A za celou Českou basketbalovou federaci mohu říct, že účast klubů v evropských pohárech podporujme,” podotkl dnes při zahajovací tiskové konferenci NBL v pražském Café Vítkov předseda Asociace ligových klubů Tomáš Kotrč, který je zároveň členem výkonného výboru federace.

Nic se v nové sezoně nezměnilo ani na pětičlenné cizinecké kvótě na zápasových soupiskách. Nejvíc zahraničních hráčů mají letos Nymburk (7) a Ústí (5), každý tým pak napočítá alespoň dva. V případě Nymburka bude muset vždy jeden z šesti opěrných cizinců v utkáních NBL stát, v případě sedmého, slovenského talentu Dávida Nováka, ale může klub uplatnit ligovým shromážděním nově schválenou reguli, kdy zahraniční hráči s třemi odehranými sezonami v českých soutěžích před 19. rokem věku nebudou od té doby až do svých 21 let považováni za cizince, přičemž v utkáních NBL musí nastupovat na mimořádný start.

Před startem soutěže bylo na soupiskách 12 týmů celkem 170 hráčů, z toho 127 s českým občanstvím a 43 cizinců. Jejich složení je následující: 22 je Američanů, 9 Slováků, po třech Chorvatech a Srbech, po dvou Litevcích a Bosňanech a po jednom Ukrajinci a Černohorci.

Léto tradičně zamávalo soupiskami jednotlivých týmů a leckdo angažoval leckoho zajímavého. Asi největší překvapení způsobil získáním úderných playmakerů Ondřeje Šišky a Lamba Autreyho Kolín, nezaháleli však ani mnozí další. Olomoucko si vzalo top asistenta minulé sezony Pedu Stamenkoviče, Opava amerického podkošového siláka Dontaye Bassetta, atletického slovenského power forwarda Jakuba Mokráně a bodově schopné křídlo Radka Farského, do Děčína zamířil největší lupič střední Evropy s americkým pasem Anthony Walton, Brno nakoupilo zajímavého guardo-forwarda z USA Kamerona Chatmana, Ústí se vybavilo zámořským ostrostřelcem Stevenem Haneym, Pardubice kolodějem Robertem Rikičem, do pražského USK se z univerzitní NCAA vrátili dvě možné opory budoucích reprezentací David Böhm a Patrick Samoura a Nymburk našel nového dirigenta Kamaua Stokese či podkošového krále TikToku Natea Watsona, který má na stále populárnější síti 1,2 milionu sledujících!

Už třetí sezonu bude NBL využívat při zápasech video, zajišťované pro vybrané kontroly sudích záběry z pěti různých kamer. Podle zkušeností se zhruba 80 procent kontrol týká faulů a jejich závažnosti. Pokračovat pak bude i specialita NBL Coach´s Challenge, tedy možnost každého trenéra požádat během utkání o prověření některé z vybraných situací.

Liga bude opět servírovaná fanouškům i skrze televizní a internetové přenosy. Vybrané zápasy budou i nadále vysílány na stanici ČT Sport s rozšířeným studiem a možností vstupů do ostatních hal. Rozšíření nabídky přenosů slibuje platforma ČT Sport Plus, na které budou zápasy NBL pravidelně vysílány. Všechna utkání pak tradičně nabídne portál TVCOM.cz, který přináší i program vybraných kol se záběry ze všech hal a ze speciálního Studia Basketbal. To se vysílá na internetu, ovšem s parametry standardního televizního přenosu, vybaveného různými grafickými prvky a doprovázeného moderátorem a spolukomentátorem.

V uplynulém ročníku měly ligové zápasy na internetu celkem přes 1,1 milionu zhlédnutí, v televizi pak byl zásah přes 1,6 milionu sledujících (diváci, kteří si přenosy pustili alespoň na určitý časový úsek). Rekordní sledovanost přes sto tisíc diváků pak vykázal druhý finálový duel v Opavě, kde domácí skolili favorizovaný Nymburk.

Páté pokračování napíše společná charita ligových kubů, Konta Bariéry, pojišťovny Kooperativa a České televize, jež nese název Bez faulu. V minulé sezoně vygenerovala 153 tisíc korun ve prospěch Zdeňka Vrábela a zhruba stejná částka by v nové sezoně byla potřeba i na odlehčený vozík pro novou příjemkyni pomoci, 38letou Janu Hanovou pocházející z Havířova.

Ta byla zvyklá na aktivní způsob života naplněný sportem, ale jedno ráno se probudila s bolestí v zádech. Nemohla se postavit na nohy a po dlouhých peripetiích si vyslechla diagnózu akutního výhřezu ploténky. Po nevydařené operaci páteře je už 14 roků upoutána na vozík.

„Sama basket hraju, hrozně mě baví a spojení s touto charitou i díky Kontu Bariéry vzniklo tak nějak přirozeně,” říká basketbalistka, která nyní už devět let žije a pracuje v Praze.

Bývalá závodní plavkyně a nyní i potápěčka se basketbalu na vozíku věnuje poslední čtyři roky. „Chtěla jsem zkusit něco nového a naprosto mě to uchvátilo, i když jsem si zpočátku myslela, že koš bude níž, než ho mají tihle dvoumetroví hráči. Ale je stejně vysoko. Nejdřív jsem na koš ani nedohodila, ale tréninky dělají mistra a postupně se vše zlepšovalo. Jsem už dokonce i předsedkyní klubu Pražských jezdců, hraju Pražský pohár a velmi mě to baví. A už jen tu být s tolika hráči NBL je zajímavá zkušenost a doufám, že se tu s někým novým seznámím a budu se moct i něčeho zúčastnit,” rozhlédla se dnes kolem poledne Jana Hanová po kavárně na pražském Vítkově, když skončila zahajovací tisková konference.

V NBL nemůže ani osmou sezonu v řadě chybět unikátní Kooperativa Faktor, tedy statistika měřící atraktivitu hry jednotlivých hráčů. Faktorové statistiky budou i letos zpracovávány centrálně díky programu Synergy a již druhou sezonu budou díky generálnímu partnerovi ligy vypláceny výrazně navýšené prize money, které dosahují celkem 200 tisíc korun, přičemž celkový vítěz získá rovných sto tisíc.

A rovněž osmým rokem bude pokračovat i vyhodnocování Louda Auto MVP měsíce, který letos bude pravidelně šoférovat sportovně laděný SUV Kona N Performance, dvoulitrový automat z dílny Hyundaie se zrychlením z nula na sto za pět a půl sekundy i s magickým akceleračním tlačítkem NGS.

Důležité informace bude jako obvykle předkládat web NBL.basketball, na němž si fanoušci mohou snadno zakoupit i vstupenky na všechny zápasy.

Ochuzeni nebudou ani o zábavu při All-Star Game či o napínavé boje Louda Auto FINAL 4 Českého poháru (18. a 19. března 2023).

Ligovou sezonu opět zpestří i dvě okna světové kvalifikace, kdy v tom prvním lvi 11. listopadu narazí v Pardubicích na Černou Horu a tři dny nato zamíří do Maďarska. V únoru se pak bude hrát třiadvacátého doma s Francií a šestadvacátého v Černé Hoře.

A kdo chce najít extra porci zajímavostí o lize, jejích klubech i hráčích, měl by si za velmi příznivou cenu dvaceti korun pořídit i každoroční intro magazín #tojebasketbal, který na 68 stránkách nabídne soupisky s detaily hráčů, řadu informací i 14 rozhovorů a také atraktivní titulní stranu, z níž shlížejí dvě mladé pušky NBL a také tahouni letošní reprezentace U20 Ondřej Švec z USK a Richard Bálint z Brna.

HLAVNÍ PARTNEŘI ČBF

AirBank

AirBank
dělá bankovnictví jednodušeji, bez zbytečností a hvězdiček, férově a narovinu. Zkrátka takové, abyste se pro něj mohli rozhodnout i vy. www.airbank.cz

Kooperativa

KOOPERATIVA
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu. Byla založena v roce 1991 jako první komerční pojišťovna na území bývalého Československa. www.koop.cz

Skupina ČEZ

Skupina ČEZ
ČEZ, a. s. je největší výrobce elektřiny v České republice a mateřská společnost Skupiny ČEZ, která sdružuje další desítky společností. Značka ČEZ představuje výrobce či dodavatele energií celkem v 7 zemích, a má tak silnou pozici mezi energetikami ve střední a jihovýchodní Evropě. Skupina ČEZ

Tipsport

TIPSPORT
Sázková kancelář Tipsport, největší sázková kancelář v České republice, specializující se na kurzové sázky (především na sportovní události), byla založena v květnu roku 1991. www.tipsport.cz

Hyundai

Hyundai
Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. V ČR v Nošovicích sídlí historicky první výrobní závod Hyundai v Evropě, označován jako jedna z nejmodernějších automobilek v Evropě. www.hyundai.cz

GENERÁLNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER ČBF

ČT4

Česká televize je jedinou českou veřejnoprávní televizní společností poskytující své vysílání na území Česka. V současnosti ČT vysílá čtyři celoplošné programy (ČT 1, ČT 2, ČT Sport a ČT 24).Česká televize

HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

MF DNES

Mladá fronta DNES je největší seriózní deník v České republice. Čtenářům přináší aktuální a kvalitní zpravodajství, užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a časopisech.MF DNES

iDNES.cz

Zpravodajský portál iDNES.cz přinesl první zpravodajství uživatelům internetu v roce 1998. Dnes navštíví iDNES.cz měsíčně více než 6 milionů čtenářů. iDNES.cz nabízí obrovskou škálu obsahu, hlavní roli hrají zprávy z České republiky, ze zahraničí, z ekonomiky či s krimi tématikou a magazínové sekce zaměřené na muže či ženy.iDNES.cz

Český rozhlas

Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická rozhlasová stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý, kvalitní a komplexní informační servis o událostech doma i v zahraničí.Radiožurnál

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI ČBF

BigMedia

BigMedia je největším poskytovatelem venkovních reklamních nosičů na českém trhu venkovní reklamy.bigmedia.cz

Tvcom.cz

TVcom.cz - TVCOM spolupracuje s největšími sportovními svazy v České republice a diváci tak mohou sledovat všechna utkání vybraných soutěží na internetu (basketbal, fotbal, volejbal, florbal atd.).TVCOM

MarketUP

MarketUP
Firma zabývající se online marketingem a prodejem. Pro své klienty navrhují a realizují strategii, která bude mít maximální užitek.MarketUP

PARTNEŘI ČBF

Blažek

Společnost BLAŽEK PRAHA a.s. byla založena v roce 1992. V současnosti zaujímá přední místo mezi výrobci oděvů na českém trhu. Jejím hlavním předmětem činnosti je výroba a prodej pánských oděvů. Blažek

ČEPS

Zajišťujeme rovnováhu výroby a spotřeby elektřiny v každém okamžiku. Provozujeme, rozvíjíme a udržujeme elektroenergetickou přenosovou soustavu ČR.www.ceps.cz

Molten

Basketbalové míče MOLTEN – hrají se mnou mistři světa, olympijští vítězové, Kooperativa NBL, ŽBL i minižáci. Zkuste to i vy!!www.molten.cz

APS/NIKE

APS/NIKE
APS je celosvětovým držitelem licence na obuv Nike. Zabývá se marketingem, distribucí a prodejem top výrobků Nike pro některé sporty. www.athleteps.com

mondoworldwide

Mondoworldwide
Mondo Sport&Flooring vyvíjí, projektuje a vyrábí sportovní povrchy a zařízení pro vnitřní i venkovní plochy. mondoworldwide

EA Hotels

EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. provozuje český hotelový řetězec působící na trhu cestovního ruchu a hotelnictví více než 27 let. 40 hotelů a resortů pod značkou EA Hotels najdete v nejatraktivnějších obchodních a turistických lokalitách České republiky, na Slovensku a v Ruské federaci. EA Hotels

Marienbad

Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. jako jediná navazuje na bohatou tradici lázeňské péče v Mariánských Lázních. Marienbad

 

INSTITUČNÍ PARTNEŘI ČBF

FIBA

FIBA je mezinárodní organizace sdružující 213 národních basketbalových federací po celém světě. FIBA

Český olympijský výbor

Český olympijský výbor má dle olympijské charty rozvíjet a šířit olympijské ideály a zastupovat a zabezpečovat účast České republiky na olympijských hrách.ČOV

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

MŠMT patří mezi ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČR, který se zabývá činností ve školství, tělovýchově a práci s mládeží.MŠMT

Česká unie sportu

Česká unie sportu je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR. Jsou v ní dobrovolně sdruženy sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení.ČUS

Asosiace školských sportovních klubů

Asociace školních sportovních klubů sdružuje fyzické a právnické osoby a jiné kolektivy, jejichž společným cílem je organizovat zájmovou tělovýchovnou a sportovní činnost dětí a mládeže na ZŠ a SŠ a ve školských zařízeních ČR.AŠSK

Konto Bariéry

Konto Bariéry
Našim cílem je zlepšení života handicapovaných občanů a jejich plnohodnotné zapojení do společnosti. Pomáháme vracet lidi do života. Konto Bariéry

MMR

Vzniklo 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a pohřebnictví. MMR

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT VSC